Visuele identiteit Fooddock

Tegen de wind in voor het beste resultaat

Fooddock is in 2015 gestart in de historische Zwarte Silo in het Havenkwartier in Deventer, de wijk die inmiddels is uitgegroeid tot een ‘klein Berlijn’. Fooddock is een foodhal waar plaats is voor een aantal vaste en wisselende foodstands, met als doel een podium te bieden aan eigenzinnige foodondernemers, die puur en eerlijk eten hoog in het vaandel hebben.

de vraag

Ontwikkel een visuele identiteit voor Fooddock, een nieuwe foodhal in het Havenkwartier van Deventer.

De Oplossing

Wij ontwikkelden voor Fooddock een visuele identiteit met als centraal punt een logo en woordmerk. Het woordmerk bestaat uit de naam Fooddock in een kistletter. Kistletters geven de havenstijl weer en dat is samen met de naam Fooddock veelzeggend: een plek waar je kunt aanmeren om te eten, of etenswaren te verkopen. Het beeldmerk moest diezelfde helderheid omvatten, een nautisch element, food en transparantie. Daar is het pictorale beeldmerk bestaand uit een vis, een bootje en een borrelhapje uit ontstaan.

De identiteit omvat verder de fotografie en videostijl van Fooddock. Hierin hebben we de nadruk gelegd op versheid van de producten en het idee dat fooddock om mensen draait, daarom zijn handen die iets bereiden en verse ingrediënten, of dat nu pizzadeeg is of koffiebonen, altijd ingrediënten van de beeldtaal.

"Wij luisteren altijd goed naar de klant, maar doen niet braaf wat zij zeggen."

Het Proces

De ondernemers Tseard Ettema en Gerrald Hekman openden in het najaar van 2015 hun Fooddock, nadat Tseard zijn idee van een foodhal had gepitcht als invulling voor de leegstaande Zwarte Silo in Deventer. Terwijl zijn idee nog in ontwikkeling was werden wij gevraagd om een visuele identiteit te ontwikkelen.

Wij baseren onze ontwerpen altijd op analyse. In een eerste gesprek stellen we de vragen waaruit wij kunnen destilleren wat de stijl moet zijn. Ook deze keer begonnen we met een goed gesprek om Fooddock en de mensen er achter te leren kennen, maar omdat het idee achter Fooddock voor Tseard en Gerrald ook nog vorm aan het krijgen was besloten we een inspiratiesessie in te lassen. We doen dit normaal niet, omdat de kans bestaat dat je je als ontwerper te veel laat beïnvloeden door bestaand beeld dat gebruikt wordt in zo’n sessie. Maar deze keer bleek dat een goede keuze, we konden zo namelijk goed zien hoe Tseard en Gerrald op bestaande food-stijlen reageerden en wat onderscheidend kon zijn voor Fooddock.

omschrijving

Nu luisteren we altijd goed naar de klant, maar we doen niet braaf wat zij zeggen. Daar zijn wij de ontwerpers, en zij de ondernemer voor. De mannen van Fooddock zagen in de inspiratiesessie organische illustraties, dat leek ze wel wat voor Fooddock, zeker niet de standaard food-stijl van een zwarte achtergrond met krijt. Gaandeweg het proces werd ons echter duidelijk dat de kernwaarden van Fooddock daar niet bij aansluit. Die kernwaarden zijn: eigenzinnige ondernemers, uitnodigend, verrassend & inspirerend, lef, een feestje, puur & eerlijk en delen levert plussen op. Daaruit concludeerden wij: Fooddock heeft iets anders nodig.

We begonnen de zoektocht naar de identiteit met een onderzoek naar typografie, om te dienen als woordmerk. We kozen hiervoor een kistletter, een letter die als sjabloon gebruikt kan worden op kisten zoals je die in de haven ziet. Dat past natuurlijk goed bij de naam ‘dock’, en het idee van een haven. Een aantal bestaande lettertypen inspireerden ons om de Fooddock-letters zoals je ze nu in het logo ziet zelf te tekenen. Toch vonden we dat niet genoeg zeggen over Fooddock.

"Zo werd een vis een bootje, en met het inprikken van het zeil ook nog eens een feestelijk borrelhapje."

We besloten dat het woordmerk nog een iconisch beeld nodig had. En dat leidde tot een aantal schetsen met elementen die aansluiten bij het idee van Fooddock, de locatie, het nautische en eten. Zo werd een vis een bootje, dat met het inprikken van zeil, of vlaggetje zo je wilt, ook nog eens een feestelijk borrelhapje werd. De samensmelting van dit pictogram en woordsjabloon samen werden het logo van Fooddock.

Naast het logo was er behoefte aan een vaste lijn in de beeldtaal. Hiervoor kozen we voor een vorm van fotografie en video waar in de kern van Fooddock stijlvol wordt gevangen: lekker eten, verse ingrediënten en verse bereiding. Dat geven we weer door het tonen van mooie ingrediënten, en in bewegend beeld door het tonen van handen die producten aan het bereiden en eten zijn.

omschrijving

De reactie

Fooddock was blij verrast. Verrast omdat we niet hadden gedaan waar ze om vroegen. Blij omdat ook zij vonden dat het uiteindelijke resultaat beter is dan ze verwachtten. Met name het logo vinden ze heel gaaf en onderscheidend.

Gerrald geeft aan dat hij een van de kwaliteiten van Beeldgeneratie vindt dat we heel goed een concept, een abstract idee, kunnen vertalen naar een visuele identiteit en dat ook nog eens doen in een eigen stijl waarin we niet mee gaan in trends. Dat leidt volgens hem tot een eigen, onderscheidende stijl die tijdloos is.

Resultaten

Fooddock trok in de eerste tien maanden 100.000 bezoekers en kon plaats bieden aan meer dan 40 verschillende keukens. Daarnaast is Fooddock meermaals gefeatured in nationale media.

Wat is er opgeleverd?

  • Spandoek 8 bij 10 voor aan de silo
  • Webdesign en site (in samenwerking met Oskam Webdevelopment)
  • Logo
  • Video en foto materiaal.
  • Stationery
  • Flyers perslancering
  • A0 posters opening
  • Roll up banners
  • doeken voor het terras
  • Social media icons
  • Zakelijke flyer en folder