Festival Green Vibrations

High tech experimenten met een low tech vibe

Green Vibrations is sinds 2002 uitgegroeid van studentenfeest tot een volwaardig festival met 2500 bezoekers en meerdere podia. Beeldgeneratie verzorgt al sinds 2005 alle middelen voor de promotie van het festival. We maken elk jaar een campagnebeeld dat je terug ziet in onder andere de posters, flyers en website en verzorgen daar naast de bekers, merchandise en andere promotionele artikelen.

De vraag

Jaarlijks vraagt de organisatie van Green Vibrations ons om een beeld en huisstijl te creëren voor de promotie van het festival dat traditioneel op hemelvaartsdag plaatsvindt. Dit beeld wordt vervolgens toegepast op de diverse promotiemiddelen van het festival.

De oplossing

Elk jaar gaan we ons zelf te buiten aan de identiteit van Green Vibrations. We blijven dicht bij de basis: die uit de hand gelopen barbecue die inmiddels veel bezoekers trekt. Maar ook dat festival dat alleen op vrijwilligers draait, en op meerdere podia plaats biedt aan lokaal talent. We blijven ook dicht bij de locatie; het terrein van de Universiteit Twente, een high tech campus. Die elementen combineren we in een ontdekkingstocht naar nieuwe materialen, nieuwe technieken en nieuwe inzichten. En ondertussen zorgen we ervoor dat we een stijl ontwerpen die geheel eigen is.

Green Vibrations Bekers

Het proces

Voor ons is Green Vibrations al sinds 2005 een gave manier om vrij werk te maken dat toch effectief gebruikt wordt. Wij hebben vrij werk nodig om te experimenteren en om tot nieuwe vormen te komen, om onszelf uit te dagen. Dat geeft ons weer inspiratie voor andere klussen.

Na de kick off met het bestuur van Green Vibrations bedenken we welke technieken we willen gebruiken en wat we nog willen leren. Door de mogelijkheid om te experimenteren zijn we steeds conceptueler geworden en hebben we nieuwe technieken kunnen ontdekken. Een van onze eerste ontwerpen had een groene achtergrond waarop een felroze mandala te zien was. Die kleuren en vorm zorgen voor een optische illusie waardoor de roze mandala lijkt te vibreren op de achtergrond. In dat ontwerp zaten we nog erg op ‘green’ en ‘vibrations’. In de jaren daarop zijn we daar uitgegroeid.

"Met handgemaakte middelen zijn we uiterst zorgvuldig, maar ze geven je wel de mogelijkheid om eens wat te ontdekken."

Dat betekent niet dat de ontwerpen steeds gekker moeten, maar wel dat we steeds iets nieuws willen doen. Daarom zijn we bijvoorbeeld overgestapt van digitale ontwerpen naar het fotograferen van fysieke ontwerpen. Daar zijn we wel steeds een stap verder in gegaan, om ons zelf uit te dagen om nieuwe dingen te doen. Zo begonnen we met ontwerpen van karton die we fotografeerden, maar zijn we later gaan experimenteren met stoffen, het aan elkaar knopen van 21.000 kralen voor op het rugpand van een spijkerjasje en het maken van zandsculpturen. Het werken met papier en andere fysieke materialen, en dat vervolgens te fotograferen, is onze manier om eens niet voornamelijk met de computer te werken. Zo ontstaan er toevalligheden, die je op de computer zou wegpoetsen of verzetten tot een te klinisch ontwerp. Met handgemaakte middelen zijn we uiterst zorgvuldig, maar ze geven je wel de mogelijkheid om eens wat te ontdekken.

rugpand kralen

Ten tijden van ons ontwerp voor het festival van 2014 ontstond de slogan “Join the tribe”. Die slogan is heel typerend voor Green Vibrations, een festival dat draait op vrijwilligers en met bezoekers die misschien nog wel meer voor het samenzijn komen dan voor de muziek. Wij hebben dat idee in onze ontwerpen voortgezet. In 2015 deden we dat met Inca-achtige vormen, en in 2016 kozen we een nomadisch thema. Normaal wordt Green Vibrations op Hemelvaartsdag georganiseerd, maar doordat in 2016 Hemelvaartsdag en Bevrijdingsdag samenvielen moest het festival afwijken van zijn normale dag. Op reis met Green Vibrations dus. Nomaden zijn natuurlijk reizigers bij uitstek, die ook nog eens gebruik maken van heel natuurlijke, low-tech materialen. Het high tech-element wilden we vangen in iets intergalactisch. Na een aantal experimenten besloten we dat we een woestijnachtig landschap met veel kleur en beweging moesten creëren. Uiteindelijk hebben we 75 kilo zand in onze studio gestort en daar de de naam van het festival uit gevormd. Met behulp van onze vaste animatiepartner Timothy Mercenary hebben we vervolgens door projection mapping geanimeerde illustraties over deze sculpturen geprojecteerd.

In 2017 ging Green Vibrations terug naar de roots van hemelvaartsdag. Dat idee van geworteld zijn bracht ons eerst op het idee van schimmels en paddenstoelen die een netwerk van wortels hebben. Uiteindelijk hebben we de basisletter van mos gemaakt en die schimmels als geanimeerde, surrealistische vormen terug laten komen. Voor ons zelf zat de vernieuwing deze editie in de uitgebreide productie. Er waren dit jaar meer partners betrokken dan ooit. Dat maakt Beeldgeneratie volwassener. Zo kunnen wij ons focussen op waar wij heel goed in zijn: zorgen dat de visuele identiteit klopt.

Tshirt Green Vibrations

De Reactie

Robert Jan en Marloes zijn na al die jaren echt onderdeel van de GreenVibrationsfamilie. Ze doen dan altijd meer dan hun best voor ons festival. Ze weten als geen ander een creatief en innovatief beeld neer te zetten, en bovenal de identiteit van het festival te waarborgen. Beeldgeneratie vertaalt ideeën in tastbare concepten en sterke, concrete beelden. Wat zij ontwerpen spreekt onze bezoekers elk jaar enorm aan, wij hopen dan ook nog lang met deze fijne creatieve mensen samen te werken.

Wat is er opgeleverd?

  • Teaser video's
  • Posters
  • Flyers
  • Website
  • Tshirt
  • Polsbandje
  • Hand-out
  • Bekers
  • Social Media Content