Productvisualisatie Meneer Temaki

Weet wat je eet!

Meneer Temaki levert Japans streetfood in een modern jasje en is voor ons een opdrachtgever die we als spin-off van Fooddock hebben gekregen. De mensen achter het bedrijf vonden onze vormgeving voor Fooddock zo tof dat ze graag met ons in zee wilden.

De vraag

Veel mensen hebben geen idee wat een temaki is, en lopen daarom de foodstall van Meneer Temaki voorbij. Aan ons de opdracht om in een oogopslag duidelijk maken wat er nu eigenlijk geserveerd wordt, zodat mensen makkelijker aanschuiven.

Stand Meneer Temaki Fooddock

De oplossing

We ontwikkelden een infographic waarin we het concept van de temaki uitleggen. Dit hebben we gedaan in de vorm van een ‘deconstructed’ temaki, een stijl die je vaak ziet bij technische producten en sleutelhandboeken. Die technische stijl hebben we, in een isometrische vormgeving, naar de foodomgeving gebracht.

Het proces

Tijdens het openingsfeest van Fooddock kwamen we in gesprek met een van de chefs van Meneer Temaki. Hij gaf aan dat hij onze vormgeving voor Fooddock te gek vond, en vroeg om een visitekaartje. Netwerktijgers die we zijn hadden we natuurlijk geen kaartjes op zak. Door later een mail te sturen kregen we contact met Selwyn en Querijn, de eigenaars van Meneer Temaki. Dat contact ontstond precies op het juiste moment; Meneer Temaki had een duidelijke behoefte om aan de klant te laten zien wat ze nu eigenlijk serveren.

De mannen achter Meneer Temaki vroegen ons of we wilden meedenken met hun menukaart. Omdat niet iedereen weet wat een temaki is hebben we voorgesteld dit uit te leggen door een infographic. Dat idee viel direct in goede aarde, met die restrictie dat Selwyn en Querijn dit niet in fotografie wilden vastleggen. We hebben ze daarop wat van ons eerder werk laten zien, en de stijl die we voor het festival Fields of Joy hebben ontwikkeld, met een wat cartooneske en eenvoudige uitstraling, sprak ze heel erg aan. Dat hebben we doorgevoerd in de infographic, in een stijl die tussen realistisch en cartoonesk ligt.

"Netwerktijgers die we zijn hadden we natuurlijk geen kaartjes op zak."

Die infographic bestaat uit een ‘deconstructed' temaki, een illustratie waarop alle ingrediënten worden benoemd. Die infographic bleek goed te werken, want de vraag “Wat is dat, zo’n temaki’ werd een stuk minder vaak gesteld, en de mensen lijken nu te snappen wat een temaki is. Met die infographic hebben we de basis gelegd voor alle uitingen van Meneer Temaki. Dat leidde direct tot een aanvullende vraag om de andere gerechten in dezelfde stijl te illustreren. Uit die tekeningen is uiteindelijk de menukaart opgesteld. Daarop vroegen ze ons of we ook de displays voor de Sushi Specials wilden illustreren. De Sushi Specials zijn het wisselende sushiaanbod van Meneer Temaki. We hebben dus het volledige aanbod getekend, en in de foodstall en -truck wordt gedisplayed welke sushi rolls op dat moment in stock zijn.

Tot slot hebben we de signing van de Meneer Temaki Foodtruck gedaan. Dat betekent dat we het menu hebben vormgegeven, een banner van de infographic hebben gemaakt én de illustratie op de foodtruck hebben verzorgd. Met die illustratie van de truck wilden de mannen van Meneer Temaki benadrukken dat ze sushi nieuwe stijl maken. We hebben daarom niet de standaard Japanse illustratiestijl gebruikt, maar meer de sfeer van de ingrediënten die Meneer Temaki gebruikt getekend. Voorbeelden daarvan zijn de hula-girl die refereert naar de Hawaiiaanse pokemarinade die bij de bereiding wordt gebruikt, of de afbeelding van de zee, in plaats van dagverse zalm. In dit project hebben we elkaar naar grotere hoogten kunnen helpen. Wij kregen hele goede input van Meneer Temaki, de samenwerking was voor ons heel belangrijk en soepel. Misschien lag dat ook aan de besprekingen met Meneer Temaki. Die waren altijd amicaal en gemoedelijk. Én onder het genot van bier en sushi.

De Reactie

Als we Selwyn Maan van Meneer Temaki vragen hoe hij over de samenwerking met Beeldgeneratie denkt vertelt hij: “We hebben een product dat wat uitleg nodig heeft, en klanten die weinig tijd hebben om na te denken voor ze iets kopen. Het enige dat we wisten is dat we niet met foto’s wilde werken. Marloes kwam toen al snel met het idee van een infographic, een soort ontplofte sushi roll, maar dan mooi. Dat proces verliep heel snel.“

“En zo werkte onze hele samenwerking, mooi snel. Als Robert en Marloes toevallig in Amsterdam waren stuurden ze een appje en dan gingen we even samen zitten. Wij vertelden over onze ambities en zij legden ons uit welke stappen we moesten nemen op visueel gebied.”

Backdrop Fotobooth Meneer Temaki

Wat is er opgeleverd?

  • Infographic
  • Productillustraties
  • Ontwerp voor beschildering foodtruck
  • Placemats
  • 'Tjapsticks' sleeves
  • Menuborden
  • Displaymateriaal
  • Backdrop fotobooth