Visuele identiteit Jeugdtheater

Wilminktheater: onderscheidend ontwikkelen

De jeugd is de toekomst, en jeugdtheater enorm belangrijk voor de ontwikkeling van het kind. Het Wilminktheater wil daarom met haar jeugdaanbod mensen op jonge leeftijd al bekend maken met het theater. Hiermee draagt het bij aan de ontwikkeling van de jeugd en bindt het de bezoekers van de toekomst.

De vraag

Ontwikkel een identiteit voor het jeugdaanbod van het Wilminktheater. Binnen deze identiteit moet het jeugdaanbod zich onderscheiden van het aanbod voor volwassenen. Daarnaast moet de identiteit voorzien in oplossingen voor de diversiteit aan doelgroepen binnen het jeugdaanbod.

De oplossing

We hebben een identiteit ontwikkeld rond het concept “Theater laat je hersenen groeien”. We hebben hiermee een algehele beeldtaal ontwikkeld die alle segmenten van de doelgroep ‘jeugd’ aanspreekt. Door steeds kleine aanpassingen op het concept te maken zijn de uitingen onderscheidend voor de doelgroep, en toch één geheel.

Campagne Wilminktheater

Het proces

Een aantal jaar geleden hebben we een vormgevingsklus voor het Nationaal Muziekkwartier gedaan. Doordat we in die klus hebben laten zien dat we goed in staat zijn om complexe materie helder in beeld brengen vroeg het Wilminktheater ons nu om de identiteit van het jeugdaanbod aan te pakken. Weer een complexe klus, maar het ontwikkelen van deze identiteit was een project zoals we ze het liefst zien: we zijn direct na het onderzoek van het Wilminktheater betrokken en kregen te horen dat het ontwerp leidend zou zijn voor de verdere campagne. Dat geeft ons als ontwerpers vrijheid én de verzekering dat het belang van goed ontwerp serieus genomen wordt.

Het Wilminktheater had zelf al een vooronderzoek gedaan. Ze hebben geanalyseerd hoe in de theaterwereld de jeugd benaderd wordt. Daarnaast hebben ze een manifest waarin is vastgelegd waarom de jeugd belangrijk voor het theater is én er zijn wetenschappelijke bewijzen dat theater creativiteit stimuleert. Volgens onderzoekers stimuleert theater de ontwikkeling van het hart en de ontwikkeling van de hersenen. Na de verwerking van al deze informatie concludeerden we dat er een aantal speerpunten zijn: "het vermogen om je in te leven” en “Theater laat je hersenen groeien”. Dat laatste hebben we als thema gekozen én is de slogan geworden voor de campagne die we begin 2017, naar aanleiding van deze huisstijl, voor het Wilminktheater hebben ontwikkeld.

"Nieuwe verbindingen zorgen voor creativiteit en fantasie."

Een belangrijke opmerking in het vooronderzoek is dat de ontwikkeling van de hersenen je nieuwe paden en verbindingen laat leggen. Die nieuwe verbindingen zorgen voor creativiteit en fantasie. Theater stimuleert zo de verbeeldingskracht. We zagen zelf een voorstelling waarin acteurs met zes paraplu’s een draak uitbeelden. Dat gaf ons de inspiratie om voor deze identiteit alledaagse voorwerpen in een ander licht te laten zien. We begonnen te schetsen door foto’s van voorwerpen te combineren met kinderlijke tekeningen en zo iets met die voorwerpen uit te beelden. Dat idee werd voor ons een feest om mee te werken, daar kun je zoveel creativiteit in kwijt.

Maar het idee van het samenstellen van voorwerpen tot iets nieuws miste de visuele koppeling met theater nog. Voor die connectie vonden we inspiratie in een theatertechniek die Black light theatre heet. In die theatervorm worden statische voorwerpen met de hand bewogen, waardoor het lijkt alsof het beweeglijke voorwerpen zijn. Door met belichting te spelen ziet de toeschouwer de handen van acteur die het voorwerp beweegt echter niet. Dit idee hebben wij juist omgekeerd door handen toe te voegen aan alle uitingen. Hiermee benadrukken we het vakmanschap en de creativiteit van de acteur.

"Door handen toe te voegen benadrukken we het vakmanschap en de creativiteit van de acteur."

omschrijving

Tot slot hebben we het concept naar leeftijdsgroepen uitgewerkt, want je moet in deze huisstijl verschillende doelgroepen aanspreken. Binnen de groep van 0 - 16 jaar vind je een enorme diversiteit, en dan heb je ook nog de ouders, opa’s en oma’s en professionals zoals mensen uit het onderwijs. We zochten een stijl die een heel brede doelgroep kan bereiken, maar ook de verschillende segmenten kan aanspreken. Dat hebben we uitgewerkt in kleurgebruik, detaillering, typografie en inhoud. Zo zie je in bijvoorbeeld de babydoelgroep dat we werken met minimaal detail, zachte kleuren en eenvoudige voorstellingen, terwijl die uitvoering voor tieners juist heel gedetailleerd is, met meer tekst, hoog contrast, en meer kleur. De stijl voor professionals is weer heel anders: de kleuren komen wel uit het zelfde palet, maar de hoofdkleuren zijn juist anders, er wordt meer tekst gebruikt en het beeldgebruik is veel rustiger. We hebben hiermee een stijl gecreëerd die ingezet kan worden om te focussen op het gehele aanbod. Een stijl die er niet op is gericht om afzonderlijke voorstellingen te presenteren, maar om het jeugdtheater in het Wilminktheater onder de aandacht te brengen. Het Wilminktheater zet daarmee een gewaagde stap die uitgaat van het idee dat de grote kindervoorstellingen zich zelf wel verkopen. Met deze stijl kan het Wilminktheater vertellen dat je elke zondagmiddag naar een kindervoorstelling kan en dat zo’n voorstelling goed én leuk voor de kinderen is. Op die manier wordt het theater een optie voor een leuk uitje, in plaats van bijvoorbeeld het zwembad. En dat vinden wij een mooie, gedurfde aanpak.

De Reactie

De reactie die we kregen van Thomas Geerdink van het Wilminktheater is heel positief, zo kunnen we “Hier word ik echt blij van!” wel omschrijven. Hij was vooral blij dat we goed geluisterd hebben naar de vraag, en hen later zo hebben door gezaagd dat we de essentie van de diversiteit van de doelgroep goed hebben weten te pakken. Thomas geeft verder aan dat we het Wilminktheater met het huisstijlhandboek mooie concrete handvatten hebben gegeven waar ze zelf mee door kunnen werken. Het feit dat we hierop volgend een campagne hebben mogen ontwikkelen is misschien wel ons grootste compliment!

Wat is er opgeleverd?

  • Huisstijlhandboek
  • Duo Display
  • Bestickering voor de lijnbus
  • Diverse afbeeldingen tbv de website
  • Iconenset